mandag 3. mai 2010

Mye har skjedd i fotball siden sist...

Men det skal jeg skrive fint lite om her. Jeg er nå ferdig med en del hektisk jobbing med oppgaven.

De siste to ukene har jeg hatt mye kontakt med NSD for å registrere oppgaven og få tilatelse til å gjøre intervjuer og filme konserter. Det har vært veldig mye frem og tilbake, men på onsdag ble oppgaven godkjent og jeg har fått tillatelse til å filme to konserter (en med publikum ovenfra) og intervjue to eller tre band og ti publikummere til sammen. Dette hastet litt fordi jeg skulle filme The Chariot på torsdag.

Før den tid snakket jeg igjen med Lobotomized for å høre om de fremdeles var gira på å bli filmet på Garage den 24. Det var de og jeg begynte å forberede meg på FourMs. Jeg bygget videre på patchen min og fant frem utstyr jeg kunne bruke.

På Garage snakket jeg med de andre bandene som skulle spille (Execration, Diskord og Obliteration) og alle hadde lyst til at jeg skulle filme dem. Jeg satte opp utstyret mitt ganske raskt og det gikk overraskende lett. Da jeg hadde tid til overs på slutten la jeg opp en USB kamera i taket. Jeg måtte teipe det fast og fikk det ikke så langt frem. Grunnen til dette var at det å bruke to ekstrakabler ble for mye. Bildet kunne ikke brukes. Jeg valgte å filme Execration med dette og de andre med FireWire-kameraet jeg har brukt før. I tillegg hadde jeg et vanlig HD-kamera på stativ bakerst i lokalet. Der hadde jeg også maskinen min og en mikrofon.

Problemer etter denne gigen og oppkjøring til/konserten med The Chariot synes jeg fortjener en egen post.

torsdag 15. april 2010

En oppdatering igjen

Nå er det igjen lenge siden. Jeg har hatt kontakt med managerne til The Chariot i en stund nå og endelig fått bekreftet at jeg kan filme konserten de skal ha på Garage i Oslo 29/4. Jeg skal også intervjue dem etter konserten. Dette intervjuet skal også filmes. Kommunikasjonen har vært preget av missforståelser fra min side og det jeg mener er uklarheter fra deres side. De har sagt at ting er greit, men jeg har fått inntrykk av at de ikke har lest det jeg har skrevet og bare svarer på en av tingene. Etter at jeg også har snakket med turnémanageren er jeg noe mer sikker på at alt er i orden. Nå er spørsmålet hva jeg skal gjøre i forhold til Norsk samfunnsvitenskapelige datatjeneste og regler rundt filming av konserter og intervjuer og senere bruk av dette materiale. Jeg er også i tvil om hva managerne forventer med tanke på dette. Jeg skrev at jeg kunne registrere det hos NSD om de ville, men har ikke fått noe spesifikt svar på det og får følelsen av at det ikke er så nøye. Senere i dag skal jeg ringe og snakke med NSD.

Tiden frem til konserten skal brukes til å finne ut hvordan jeg vil gjøre intervjuet og til å lage eventuelle spørsmål. Jeg vil gå gjennom Det Kvalitative Forskningsintervju igjen for å finne ut hva jeg skal gjøre.
Jeg må også få forberedt meg på filmingen. Jeg må finne ut hvordan jeg skal henge opp kameraene, oppdatere patchen min og lære meg back-up-kameraet jeg skal bruke. For å trene på disse tingene skal jeg først i labben og teste og så skal jeg på Garage for å filme Lobotomized den 24/4.

fredag 12. mars 2010

Lenge siden sist - en liten oppdatering

I dag har jeg lagt frem om metodene mine på metodeseminar på skolen. Når jeg har fått systematisert notatene fra tilbakemeldingene jeg fikk, vil jeg legge ut noe av det her.

For et par uker siden fikk jeg svar fra manageren til the Chariot. Jeg har fått tilatelse til å intervjue dem, men det blir på dagen før konserten. Når jeg får tid (på mandag antageligvis) skal jeg sende mail tilbake og spørre om jeg kan filme intervjuet og eventuelt om jeg heller kan ta det etter konserten. I tillegg tenker jeg at jeg har lyst til å filme denne konserten. Jeg må i så fall snakke med Garage også og finne en bedre løsning enn sist i forhold til kamera og oppløsning.
I denne forbindelse kan det hende at jeg dropper hele publikumsbiten av oppgaven.

mandag 15. februar 2010

Ørkenkjøtt

Jeg kom dit litt etter 19, mens Leprous gjorde seg klar til lydprøve. Jeg så at det ikke var rør i taket jeg kunne feste kameraene, slik jeg trodde jeg hadde sett på bildet. Uansett hadde rørene vært for store, jeg prøvde å sette dem på gjerdet som var mot scenen. Dette var også grunnen til at jeg valgte å ikke bruke to kameraer. Jeg fant noen ledninger over der jeg hadde satt opp maskinen min og kunne fint henge kameraene i dem. Jeg satte opp mikrofonen ved siden av maskinen min og var klar til å kjøre. Konserten gikk bra og jeg fant fort en passe innstilling på lyden.

På torsdag brukte jeg en del tid på å se gjennom og prøve ut iMovie for å klippe til filmen. Siden jeg tar opp i 2x320x240 (2 fordi jeg egentlig skulle bruke to kameraer) måtte jeg klippe vekk den ene 320x240. Dette gikk ikke helt. Jeg fikk bort mer enn som så. Men det er greit, siden det da ble mer konsentrert på scenen.

Mange steder i filmen "vrenger" den seg et kort øyeblikk. Dette skjer ca 15-20 ganger eller noe. Jeg hadde også problemer med dette da jeg testet utstyret på labben.

Jeg opplever også 320*240 som for lav oppløsning. Det er sikkert greit for kvantitativ analyse, men man ser ikke så veldig bra, så jeg tviler det er særlig optimalt for kvalitativ analyse.

Vel, uansett har jeg fått sendt filen over til bandet via sendspace.com.

Tusen takk til bandet!!

tirsdag 9. februar 2010

I dag...

...har jeg sittet i labben til FourMs igjen og sjekket oppsettet på min egen maskin. Jeg fant ut at, etter å ha installert nye versjoner av Max og Jamoma, det funket å bare bruke Runtime.
Det gikk også fint ann å bruke mitt eget lydoppsett, etter jeg gjorde noen forandringer i Max-patchen min. Jeg la til objekter for å velge audio-driver og fikset problemer med at lyden bare gikk ut på den ene siden.

Jeg skulle teste de andre kameraene, men et av USB-kameraene og det siste FireWire-kameraet fikk jeg ikke til å funke. Dermot kunne jeg fint bruke et USB- og et FireWire-kamera samtidig. USB-kameraet (fra Logitech) har et skarpere bilde med tydeligere farger, så jeg har lyst til å teste det senere en gang. Da jeg brukte en kombinasjon fikk jeg ikke det streket jeg har snakket om før (mulig ikke her inne), men bildet blir i blandt kornete på samme måte som når man spiller av en videofil i en spiller som er litt feil (men som likevel klarer å spille av). Jeg tror det ihvertfall er det som skjer. Dette skjer når jeg bruker to FireWire-kameraer også. Må nesten prøve det på en hel konsert og se hvor mye det sjenerer.

Nå tar jeg med meg utstyr og gleder meg til Ørkenkjøtt i morgen.

mandag 8. februar 2010

Siden sist

Siden jeg ikke oppdaterer hver gang jeg har gjort noe eller ikke alltid får oppsummert dagen, passer det seg ikke like godt med "Dagen i dag" som tittel..

Siden sist har jeg sendt mail til Blitz for å høre om jeg kanskje kan filme der når de har en passende konsert. Jeg har ikke fått svar.

På fredag var jeg i labben til FourMs (http://www.fourms.uio.no/) og testet de FireWire-kameraene jeg har tenkt å bruke. Jeg fikk da vite at jeg har missforstått en del rundt dette med IR-filtere. Jeg trodde jeg kunne sette røde fargefiltre forran kameraene og dermed få nesten den samme effekten som ved IR-filtre. Noe jeg kunne ha gjort om det ikke var for at de kameraene jeg skal bruke har anti-IR-filtre innebygget. Jeg vil derfor filme konserter uten noen former for filtre.
Jeg fikk laget meg en Max-patch for opptak av to kameraer og lyd, men måtte jobbe på en maskin som stod der i stedet for min pga at min bare har FireWire 800. Jeg testet såvidt min maskin med et USB-kamera, men patchen er litt annerledes. Om det har noe med min versjon(?) av Jamoma eller om det er noe med Max Runtime, er jeg usikker på.

Jeg skal dit igjen i morgen og prøve mer med min egen maskin og sjekke hvordan det blir med lydkortet mitt (som også går på FireWire) og kameraene (siden jeg bare har en FireWire-port). Jeg vil også teste noen andre kameraer og høre litt med Aleksander angående det å stille inn i forhold til lys. Om det går ann med noen av kameraene.

I kveld må jeg ta en tur innom Skuret for å se hva som trengs i forhold til det å henge opp kameraer.

onsdag 3. februar 2010

Dagen i dag

Da har jeg fått svar fra manageren til August Burns Red. Det ble dessverre nei, fordi de, som supportband, ikke kunne utstede videopass.
Foreløbig er det ingen andre konserter i Oslo som er aktuelle, så jeg må enten vente litt og se, eller prøve å finne konserter i utlandet. Om du vet om noe, så tips meg gjerne. F.eks. konserter som ikke har blitt annonsert ennå. Jeg er avhengig av å ha en scene der det er litt høyt under taket, og da er de eneste stedene jeg tror kan være aktuelle Rockefeller, Sentrum Scene, Blitz, Nasjonal Jazzscene, Blå og Gamla (men er usikker på de to siste). Vet du om flere scener i Oslo der det er høyt under taket må du såklart si i fra!!

Det kan ta tid før jeg får gjort dette, men siden jeg nå har fått grønt lys fra både Ørkenkjøtt (på Skuret 10/2) og Lobotomized og Rikets Crust (på Klubbscenen på Studentersamfunnet 27/2), til å filme deres konserter, kommer jeg til å gjøre meg kjent med utstyret nå på fredag, for så og prøve å få gjort disse konsertene. Jeg kommer da til å skrive opp alt jeg gjør og se på hva som funker med tanke på lysforhold og sånn, slik at jeg ikke glemmer det til den gangen jeg skal ta opp det som blir hovedopptaket i forhold til oppgaven. Får jeg bra opptak på noen av disse konsertene, kan det hende jeg bruker det også. Eventuelt kan det hende jeg bruker det til semesteroppgave i MUS400 - Musikk og bevegelse.

Jeg har også gått videre for å finne et band å intervjue og i den forbindelse har jeg sendt mail til manageren til The Chariot, som spiller på Garage i april.