"I am very pleased to inform you of your acceptance to the International Summer School in Systematic Musicology 2010, 11th -20th August, in Jyväskylä."
Jeg fikk denne mailen i dag. Dette betyr at jeg er en av 30 musikkvitenskapstudeneter, på master- eller tidlig doktorgradnivå i Europa, som skal dit.
mandag 3. mai 2010
The Chariot
Etter Oslo We Rot (gigen med Lobotomized og co) oppdaget jeg de samme problemene jeg alltid har hatt. Bildet vrenger seg i blandt og FW-kameraet er ikke lysømfintlig nok. USB-kameraet har litt mer farge, men jeg er usikker på hvordan det er i forhold med tanke på lys. Problemet er at det har autofokus. En ting som funket bra var at jeg denne gangen tok opp i 640*480.
Jeg gjorde litt om på patchen min for å unngå disse problemene. For det første la jeg inn en gate på bildet, slik at prosessoren slipper å generere et bilde (som jeg kan se på skjermen i realtime) under opptaket. For det andre tar jeg nå opp i Motion JPEG i stedet for MPEG4. Denne komprimeringen komprimerer hvert bilde (spatial) i stedet for mellom bilder (temporal), slik som MPEG4 gjør.
Jeg fikk også om sider vite at jeg kunne kalle frem settings på kameraet fra Max. Jeg satte på en message-box med beskjeden "settings" og koblet den på høyre siden av "kamerainntaket" (som er kopiert fra en hjelpepatch i jamoma). Nok teknisk tull, nå til konsert.
Jeg kom dit ca kl fem og begynte å teste kameraer med Kari Bye (min bestevenninne, som er fotostudent på Bilder Nordic). Hun skulle hjelpe meg med innstillingene fordi jeg ikke klarte å finne noe som var bedre enn defaulten. Hun klarte å finne noe som kanskje så bra ut og jeg skrev ned innstillingene for å teste dem når alt var satt opp. Men jeg hadde lyst til å se hva vi kunne få til med et FW-kamera med IR-filter. Vi satte det opp og fant ut at det var mye bedre å bruke det, med defaultinnstillingene. Jeg forsatte og sette opp ting og ble ferdig veldig fort.
Da det siste oppvarmingsbandet, iWrestledaBearonce, var ferdig med settet sitt, begynte The Chariot og flytte på utstyr. Etterhvert ble det klart at de skulle spille på gulvet og jeg måtte prøve å flytte på kameraet mitt. Dette først med seg både positive og negative ting. Jeg slapp å ha med publikum på opptakene, men jeg fikk stort sett ikke med alle bandmedlemmene i bildet fordi de plasserte seg på hele bredden av rommet. Ellers ble opptaket ekstremt bra og jeg har definitivt valgt et band som beveger seg MYE!! og VOLDSOMT!!
Etter konserten skulle jeg intervjue bandet. Lite å si om dette bortsett fra at jeg fikk en del svar jeg ikke hadde tenkt jeg kom til å få. Jeg tror jeg må lære meg litt om kroppsspråk og hvordan se om folk sier det de mener osv. Dessverre var det bare to fra bandet som snakket noe særlig, de andre så veldig slitne ut.
Kveldens lydmann, Hugo Alvarstein, skulle sende meg en mastret versjon av miksen fra konserten. Jeg vet ikke nå om jeg kommer til å bruke det eller opptaket fra min egen mikrofon når jeg skal analysere ting.
Takk til Garage Oslo (spesielt Jonas og Joffa), Hugo og Kari for all hjelp! Og en største takk til The Chariot!!!
Jeg gjorde litt om på patchen min for å unngå disse problemene. For det første la jeg inn en gate på bildet, slik at prosessoren slipper å generere et bilde (som jeg kan se på skjermen i realtime) under opptaket. For det andre tar jeg nå opp i Motion JPEG i stedet for MPEG4. Denne komprimeringen komprimerer hvert bilde (spatial) i stedet for mellom bilder (temporal), slik som MPEG4 gjør.
Jeg fikk også om sider vite at jeg kunne kalle frem settings på kameraet fra Max. Jeg satte på en message-box med beskjeden "settings" og koblet den på høyre siden av "kamerainntaket" (som er kopiert fra en hjelpepatch i jamoma). Nok teknisk tull, nå til konsert.
Jeg kom dit ca kl fem og begynte å teste kameraer med Kari Bye (min bestevenninne, som er fotostudent på Bilder Nordic). Hun skulle hjelpe meg med innstillingene fordi jeg ikke klarte å finne noe som var bedre enn defaulten. Hun klarte å finne noe som kanskje så bra ut og jeg skrev ned innstillingene for å teste dem når alt var satt opp. Men jeg hadde lyst til å se hva vi kunne få til med et FW-kamera med IR-filter. Vi satte det opp og fant ut at det var mye bedre å bruke det, med defaultinnstillingene. Jeg forsatte og sette opp ting og ble ferdig veldig fort.
Da det siste oppvarmingsbandet, iWrestledaBearonce, var ferdig med settet sitt, begynte The Chariot og flytte på utstyr. Etterhvert ble det klart at de skulle spille på gulvet og jeg måtte prøve å flytte på kameraet mitt. Dette først med seg både positive og negative ting. Jeg slapp å ha med publikum på opptakene, men jeg fikk stort sett ikke med alle bandmedlemmene i bildet fordi de plasserte seg på hele bredden av rommet. Ellers ble opptaket ekstremt bra og jeg har definitivt valgt et band som beveger seg MYE!! og VOLDSOMT!!
Etter konserten skulle jeg intervjue bandet. Lite å si om dette bortsett fra at jeg fikk en del svar jeg ikke hadde tenkt jeg kom til å få. Jeg tror jeg må lære meg litt om kroppsspråk og hvordan se om folk sier det de mener osv. Dessverre var det bare to fra bandet som snakket noe særlig, de andre så veldig slitne ut.
Kveldens lydmann, Hugo Alvarstein, skulle sende meg en mastret versjon av miksen fra konserten. Jeg vet ikke nå om jeg kommer til å bruke det eller opptaket fra min egen mikrofon når jeg skal analysere ting.
Takk til Garage Oslo (spesielt Jonas og Joffa), Hugo og Kari for all hjelp! Og en største takk til The Chariot!!!
Mye har skjedd i fotball siden sist...
Men det skal jeg skrive fint lite om her. Jeg er nå ferdig med en del hektisk jobbing med oppgaven.
De siste to ukene har jeg hatt mye kontakt med NSD for å registrere oppgaven og få tilatelse til å gjøre intervjuer og filme konserter. Det har vært veldig mye frem og tilbake, men på onsdag ble oppgaven godkjent og jeg har fått tillatelse til å filme to konserter (en med publikum ovenfra) og intervjue to eller tre band og ti publikummere til sammen. Dette hastet litt fordi jeg skulle filme The Chariot på torsdag.
Før den tid snakket jeg igjen med Lobotomized for å høre om de fremdeles var gira på å bli filmet på Garage den 24. Det var de og jeg begynte å forberede meg på FourMs. Jeg bygget videre på patchen min og fant frem utstyr jeg kunne bruke.
På Garage snakket jeg med de andre bandene som skulle spille (Execration, Diskord og Obliteration) og alle hadde lyst til at jeg skulle filme dem. Jeg satte opp utstyret mitt ganske raskt og det gikk overraskende lett. Da jeg hadde tid til overs på slutten la jeg opp en USB kamera i taket. Jeg måtte teipe det fast og fikk det ikke så langt frem. Grunnen til dette var at det å bruke to ekstrakabler ble for mye. Bildet kunne ikke brukes. Jeg valgte å filme Execration med dette og de andre med FireWire-kameraet jeg har brukt før. I tillegg hadde jeg et vanlig HD-kamera på stativ bakerst i lokalet. Der hadde jeg også maskinen min og en mikrofon.
Problemer etter denne gigen og oppkjøring til/konserten med The Chariot synes jeg fortjener en egen post.
De siste to ukene har jeg hatt mye kontakt med NSD for å registrere oppgaven og få tilatelse til å gjøre intervjuer og filme konserter. Det har vært veldig mye frem og tilbake, men på onsdag ble oppgaven godkjent og jeg har fått tillatelse til å filme to konserter (en med publikum ovenfra) og intervjue to eller tre band og ti publikummere til sammen. Dette hastet litt fordi jeg skulle filme The Chariot på torsdag.
Før den tid snakket jeg igjen med Lobotomized for å høre om de fremdeles var gira på å bli filmet på Garage den 24. Det var de og jeg begynte å forberede meg på FourMs. Jeg bygget videre på patchen min og fant frem utstyr jeg kunne bruke.
På Garage snakket jeg med de andre bandene som skulle spille (Execration, Diskord og Obliteration) og alle hadde lyst til at jeg skulle filme dem. Jeg satte opp utstyret mitt ganske raskt og det gikk overraskende lett. Da jeg hadde tid til overs på slutten la jeg opp en USB kamera i taket. Jeg måtte teipe det fast og fikk det ikke så langt frem. Grunnen til dette var at det å bruke to ekstrakabler ble for mye. Bildet kunne ikke brukes. Jeg valgte å filme Execration med dette og de andre med FireWire-kameraet jeg har brukt før. I tillegg hadde jeg et vanlig HD-kamera på stativ bakerst i lokalet. Der hadde jeg også maskinen min og en mikrofon.
Problemer etter denne gigen og oppkjøring til/konserten med The Chariot synes jeg fortjener en egen post.
torsdag 15. april 2010
En oppdatering igjen
Nå er det igjen lenge siden. Jeg har hatt kontakt med managerne til The Chariot i en stund nå og endelig fått bekreftet at jeg kan filme konserten de skal ha på Garage i Oslo 29/4. Jeg skal også intervjue dem etter konserten. Dette intervjuet skal også filmes. Kommunikasjonen har vært preget av missforståelser fra min side og det jeg mener er uklarheter fra deres side. De har sagt at ting er greit, men jeg har fått inntrykk av at de ikke har lest det jeg har skrevet og bare svarer på en av tingene. Etter at jeg også har snakket med turnémanageren er jeg noe mer sikker på at alt er i orden. Nå er spørsmålet hva jeg skal gjøre i forhold til Norsk samfunnsvitenskapelige datatjeneste og regler rundt filming av konserter og intervjuer og senere bruk av dette materiale. Jeg er også i tvil om hva managerne forventer med tanke på dette. Jeg skrev at jeg kunne registrere det hos NSD om de ville, men har ikke fått noe spesifikt svar på det og får følelsen av at det ikke er så nøye. Senere i dag skal jeg ringe og snakke med NSD.
Tiden frem til konserten skal brukes til å finne ut hvordan jeg vil gjøre intervjuet og til å lage eventuelle spørsmål. Jeg vil gå gjennom Det Kvalitative Forskningsintervju igjen for å finne ut hva jeg skal gjøre.
Jeg må også få forberedt meg på filmingen. Jeg må finne ut hvordan jeg skal henge opp kameraene, oppdatere patchen min og lære meg back-up-kameraet jeg skal bruke. For å trene på disse tingene skal jeg først i labben og teste og så skal jeg på Garage for å filme Lobotomized den 24/4.
Tiden frem til konserten skal brukes til å finne ut hvordan jeg vil gjøre intervjuet og til å lage eventuelle spørsmål. Jeg vil gå gjennom Det Kvalitative Forskningsintervju igjen for å finne ut hva jeg skal gjøre.
Jeg må også få forberedt meg på filmingen. Jeg må finne ut hvordan jeg skal henge opp kameraene, oppdatere patchen min og lære meg back-up-kameraet jeg skal bruke. For å trene på disse tingene skal jeg først i labben og teste og så skal jeg på Garage for å filme Lobotomized den 24/4.
fredag 12. mars 2010
Lenge siden sist - en liten oppdatering
I dag har jeg lagt frem om metodene mine på metodeseminar på skolen. Når jeg har fått systematisert notatene fra tilbakemeldingene jeg fikk, vil jeg legge ut noe av det her.
For et par uker siden fikk jeg svar fra manageren til the Chariot. Jeg har fått tilatelse til å intervjue dem, men det blir på dagen før konserten. Når jeg får tid (på mandag antageligvis) skal jeg sende mail tilbake og spørre om jeg kan filme intervjuet og eventuelt om jeg heller kan ta det etter konserten. I tillegg tenker jeg at jeg har lyst til å filme denne konserten. Jeg må i så fall snakke med Garage også og finne en bedre løsning enn sist i forhold til kamera og oppløsning.
I denne forbindelse kan det hende at jeg dropper hele publikumsbiten av oppgaven.
For et par uker siden fikk jeg svar fra manageren til the Chariot. Jeg har fått tilatelse til å intervjue dem, men det blir på dagen før konserten. Når jeg får tid (på mandag antageligvis) skal jeg sende mail tilbake og spørre om jeg kan filme intervjuet og eventuelt om jeg heller kan ta det etter konserten. I tillegg tenker jeg at jeg har lyst til å filme denne konserten. Jeg må i så fall snakke med Garage også og finne en bedre løsning enn sist i forhold til kamera og oppløsning.
I denne forbindelse kan det hende at jeg dropper hele publikumsbiten av oppgaven.
mandag 15. februar 2010
Ørkenkjøtt
Jeg kom dit litt etter 19, mens Leprous gjorde seg klar til lydprøve. Jeg så at det ikke var rør i taket jeg kunne feste kameraene, slik jeg trodde jeg hadde sett på bildet. Uansett hadde rørene vært for store, jeg prøvde å sette dem på gjerdet som var mot scenen. Dette var også grunnen til at jeg valgte å ikke bruke to kameraer. Jeg fant noen ledninger over der jeg hadde satt opp maskinen min og kunne fint henge kameraene i dem. Jeg satte opp mikrofonen ved siden av maskinen min og var klar til å kjøre. Konserten gikk bra og jeg fant fort en passe innstilling på lyden.
På torsdag brukte jeg en del tid på å se gjennom og prøve ut iMovie for å klippe til filmen. Siden jeg tar opp i 2x320x240 (2 fordi jeg egentlig skulle bruke to kameraer) måtte jeg klippe vekk den ene 320x240. Dette gikk ikke helt. Jeg fikk bort mer enn som så. Men det er greit, siden det da ble mer konsentrert på scenen.
Mange steder i filmen "vrenger" den seg et kort øyeblikk. Dette skjer ca 15-20 ganger eller noe. Jeg hadde også problemer med dette da jeg testet utstyret på labben.
Jeg opplever også 320*240 som for lav oppløsning. Det er sikkert greit for kvantitativ analyse, men man ser ikke så veldig bra, så jeg tviler det er særlig optimalt for kvalitativ analyse.
Vel, uansett har jeg fått sendt filen over til bandet via sendspace.com.
Tusen takk til bandet!!
På torsdag brukte jeg en del tid på å se gjennom og prøve ut iMovie for å klippe til filmen. Siden jeg tar opp i 2x320x240 (2 fordi jeg egentlig skulle bruke to kameraer) måtte jeg klippe vekk den ene 320x240. Dette gikk ikke helt. Jeg fikk bort mer enn som så. Men det er greit, siden det da ble mer konsentrert på scenen.
Mange steder i filmen "vrenger" den seg et kort øyeblikk. Dette skjer ca 15-20 ganger eller noe. Jeg hadde også problemer med dette da jeg testet utstyret på labben.
Jeg opplever også 320*240 som for lav oppløsning. Det er sikkert greit for kvantitativ analyse, men man ser ikke så veldig bra, så jeg tviler det er særlig optimalt for kvalitativ analyse.
Vel, uansett har jeg fått sendt filen over til bandet via sendspace.com.
Tusen takk til bandet!!
tirsdag 9. februar 2010
I dag...
...har jeg sittet i labben til FourMs igjen og sjekket oppsettet på min egen maskin. Jeg fant ut at, etter å ha installert nye versjoner av Max og Jamoma, det funket å bare bruke Runtime.
Det gikk også fint ann å bruke mitt eget lydoppsett, etter jeg gjorde noen forandringer i Max-patchen min. Jeg la til objekter for å velge audio-driver og fikset problemer med at lyden bare gikk ut på den ene siden.
Jeg skulle teste de andre kameraene, men et av USB-kameraene og det siste FireWire-kameraet fikk jeg ikke til å funke. Dermot kunne jeg fint bruke et USB- og et FireWire-kamera samtidig. USB-kameraet (fra Logitech) har et skarpere bilde med tydeligere farger, så jeg har lyst til å teste det senere en gang. Da jeg brukte en kombinasjon fikk jeg ikke det streket jeg har snakket om før (mulig ikke her inne), men bildet blir i blandt kornete på samme måte som når man spiller av en videofil i en spiller som er litt feil (men som likevel klarer å spille av). Jeg tror det ihvertfall er det som skjer. Dette skjer når jeg bruker to FireWire-kameraer også. Må nesten prøve det på en hel konsert og se hvor mye det sjenerer.
Nå tar jeg med meg utstyr og gleder meg til Ørkenkjøtt i morgen.
Det gikk også fint ann å bruke mitt eget lydoppsett, etter jeg gjorde noen forandringer i Max-patchen min. Jeg la til objekter for å velge audio-driver og fikset problemer med at lyden bare gikk ut på den ene siden.
Jeg skulle teste de andre kameraene, men et av USB-kameraene og det siste FireWire-kameraet fikk jeg ikke til å funke. Dermot kunne jeg fint bruke et USB- og et FireWire-kamera samtidig. USB-kameraet (fra Logitech) har et skarpere bilde med tydeligere farger, så jeg har lyst til å teste det senere en gang. Da jeg brukte en kombinasjon fikk jeg ikke det streket jeg har snakket om før (mulig ikke her inne), men bildet blir i blandt kornete på samme måte som når man spiller av en videofil i en spiller som er litt feil (men som likevel klarer å spille av). Jeg tror det ihvertfall er det som skjer. Dette skjer når jeg bruker to FireWire-kameraer også. Må nesten prøve det på en hel konsert og se hvor mye det sjenerer.
Nå tar jeg med meg utstyr og gleder meg til Ørkenkjøtt i morgen.
Abonner på:
Innlegg (Atom)