Tittel
Mellomsanselig groove/Amodal groove
Tema
Energi i musikk og den utøvendes bevegelser, og kvalitet på konsertopplevelser.
Forskningsspørsmål
Har en følelse av likhet mellom lyd og bevegelser noe å si for hvor god en konsertopplevelse er?
Sammendrag
Jeg vil bruke lyd- og videoopptak fra en konsert for å se på ulike former(?) for energi i lyden og i bevegelsene som gjøres av utøver. Disse formene for energi er i ganske stor grad skissert opp i min semesteroppgave i MUS4006. Poenget er å se på noen korte eksempler og se på forskjeller og likheter mellom lyd og bevegelse, både kvalitativt og kvantitativt.
Jeg vil også se på om dette har noe å si for en slags følelse av «groove»(?) mellom det man hører og det man ser når man ser på konserten. Med det mener jeg om bevegelsene og lyden føles riktige(?) sammen eller om det kunne vært bedre. Og videre om denne følelsen riktighet har noe å si i forhold til hvor god konsertopplevelsen er. Jeg vil presentere noen forskjellige klipp med forskjellige grader av likhet, i følge analyser, og spørre folk hva de synes i forhold til denne typen «groove». Dette blir en nettbasert spørreundersøkelse der jeg vil ha med så mange som mulig. Svarene her skal sammenlignes med analysene over.
Jeg vil også ha en mer åpen undersøkelse der jeg får et antall frivillige til å se på opptakene fra en konsert (eller en låt eller et knippe låter) og skrive ned når de synes konserten er bra og når den ikke er så bra. Gjerne også med kommentarer om hvorfor eller om mer konkrete ting de opplever (begynner å smile eller lignende). Er det fordi de liker den låten. Da kan de skrive ting som: «Det siste minuttet har vært bra» eller noe sånn. Jeg vil også gi dem frihet til å spole som de vil slik at de kan se om igjen. Dette kan også gjøres via nett om jeg finner en plass det kan streames uten at alle kan få tak i det. Etter dette vil jeg prøve å finne likheter i svarene og linke det opp til analyser av lyd og bevegelse på aktuelle steder i opptaket.
Foreløbig disposisjon over kapitler og underkapitler:
1. Introduksjon
1.1 Begreper
2. Hva er energi..
2.1 ..i musikk?
2.2 ..i bevegelser?
3. Analyse av eksempler
3.1 Introduksjon
3.2 Kvantitativ
3.2.1 Lyd
3.2.2 Bevegelser
3.2.3 Sammenligning
3.3 Kvalitativ
3.3.1 Lyd
3.3.2 Bevegelser
3.3.3 Sammenligning
4. Spørreundersøkelse
4.1 Oppsett og gjennomføring
4.2 Resultater
4.2.1 Eksempel 1
4.2.2 Eksempel 2
5. Gjennomgang av hel konsert
5.1 Oppsett og gjennomføring
5.2 Resultater
5.3 Analyser
5.3.1 Utvalg
5.3.2 Kvantitativ
5.3.3 Kvalitativ
6. Diskusjon og sammenligning
6.1 Småklippene
6.2 Konserten
6.3 Konklusjon
7. Oppsummering
7.1 Problemer og hva jeg kunne gjort annerledes
7.2 Kvalitet på konsertopplevelser
7.3 Andre ting jeg har lært/funnet ut
7.4 Veien videre
tirsdag 20. juli 2010
mandag 19. juli 2010
Sommerferien er over
Og jeg har begynt å jobbe igjen. Det går litt treigt den første dagen, men har kommet godt i gang for det. Jeg har forandret en del på oppgaven i det siste og kommer til å poste ny problemstilling og sånn snart. Jeg tror jeg må ta meg litt sammen fremover. Tenkte jeg skulle finne noen jeg kunne skrive sammen med og sånn. Og jeg vet hvem jeg har lyst til å følge med på oppgaven til. Så da må jeg bare finne vedkommende. Litt vanskelig siden jeg ikke akkurat har vært sosial med medstudentene det siste året. Skriver om alle forandringer og sånn i morgen eller noe.
mandag 3. mai 2010
Sommerskole i systematisk musikkvitenskap
"I am very pleased to inform you of your acceptance to the International Summer School in Systematic Musicology 2010, 11th -20th August, in Jyväskylä."
Jeg fikk denne mailen i dag. Dette betyr at jeg er en av 30 musikkvitenskapstudeneter, på master- eller tidlig doktorgradnivå i Europa, som skal dit.
Jeg fikk denne mailen i dag. Dette betyr at jeg er en av 30 musikkvitenskapstudeneter, på master- eller tidlig doktorgradnivå i Europa, som skal dit.
The Chariot
Etter Oslo We Rot (gigen med Lobotomized og co) oppdaget jeg de samme problemene jeg alltid har hatt. Bildet vrenger seg i blandt og FW-kameraet er ikke lysømfintlig nok. USB-kameraet har litt mer farge, men jeg er usikker på hvordan det er i forhold med tanke på lys. Problemet er at det har autofokus. En ting som funket bra var at jeg denne gangen tok opp i 640*480.
Jeg gjorde litt om på patchen min for å unngå disse problemene. For det første la jeg inn en gate på bildet, slik at prosessoren slipper å generere et bilde (som jeg kan se på skjermen i realtime) under opptaket. For det andre tar jeg nå opp i Motion JPEG i stedet for MPEG4. Denne komprimeringen komprimerer hvert bilde (spatial) i stedet for mellom bilder (temporal), slik som MPEG4 gjør.
Jeg fikk også om sider vite at jeg kunne kalle frem settings på kameraet fra Max. Jeg satte på en message-box med beskjeden "settings" og koblet den på høyre siden av "kamerainntaket" (som er kopiert fra en hjelpepatch i jamoma). Nok teknisk tull, nå til konsert.
Jeg kom dit ca kl fem og begynte å teste kameraer med Kari Bye (min bestevenninne, som er fotostudent på Bilder Nordic). Hun skulle hjelpe meg med innstillingene fordi jeg ikke klarte å finne noe som var bedre enn defaulten. Hun klarte å finne noe som kanskje så bra ut og jeg skrev ned innstillingene for å teste dem når alt var satt opp. Men jeg hadde lyst til å se hva vi kunne få til med et FW-kamera med IR-filter. Vi satte det opp og fant ut at det var mye bedre å bruke det, med defaultinnstillingene. Jeg forsatte og sette opp ting og ble ferdig veldig fort.
Da det siste oppvarmingsbandet, iWrestledaBearonce, var ferdig med settet sitt, begynte The Chariot og flytte på utstyr. Etterhvert ble det klart at de skulle spille på gulvet og jeg måtte prøve å flytte på kameraet mitt. Dette først med seg både positive og negative ting. Jeg slapp å ha med publikum på opptakene, men jeg fikk stort sett ikke med alle bandmedlemmene i bildet fordi de plasserte seg på hele bredden av rommet. Ellers ble opptaket ekstremt bra og jeg har definitivt valgt et band som beveger seg MYE!! og VOLDSOMT!!
Etter konserten skulle jeg intervjue bandet. Lite å si om dette bortsett fra at jeg fikk en del svar jeg ikke hadde tenkt jeg kom til å få. Jeg tror jeg må lære meg litt om kroppsspråk og hvordan se om folk sier det de mener osv. Dessverre var det bare to fra bandet som snakket noe særlig, de andre så veldig slitne ut.
Kveldens lydmann, Hugo Alvarstein, skulle sende meg en mastret versjon av miksen fra konserten. Jeg vet ikke nå om jeg kommer til å bruke det eller opptaket fra min egen mikrofon når jeg skal analysere ting.
Takk til Garage Oslo (spesielt Jonas og Joffa), Hugo og Kari for all hjelp! Og en største takk til The Chariot!!!
Jeg gjorde litt om på patchen min for å unngå disse problemene. For det første la jeg inn en gate på bildet, slik at prosessoren slipper å generere et bilde (som jeg kan se på skjermen i realtime) under opptaket. For det andre tar jeg nå opp i Motion JPEG i stedet for MPEG4. Denne komprimeringen komprimerer hvert bilde (spatial) i stedet for mellom bilder (temporal), slik som MPEG4 gjør.
Jeg fikk også om sider vite at jeg kunne kalle frem settings på kameraet fra Max. Jeg satte på en message-box med beskjeden "settings" og koblet den på høyre siden av "kamerainntaket" (som er kopiert fra en hjelpepatch i jamoma). Nok teknisk tull, nå til konsert.
Jeg kom dit ca kl fem og begynte å teste kameraer med Kari Bye (min bestevenninne, som er fotostudent på Bilder Nordic). Hun skulle hjelpe meg med innstillingene fordi jeg ikke klarte å finne noe som var bedre enn defaulten. Hun klarte å finne noe som kanskje så bra ut og jeg skrev ned innstillingene for å teste dem når alt var satt opp. Men jeg hadde lyst til å se hva vi kunne få til med et FW-kamera med IR-filter. Vi satte det opp og fant ut at det var mye bedre å bruke det, med defaultinnstillingene. Jeg forsatte og sette opp ting og ble ferdig veldig fort.
Da det siste oppvarmingsbandet, iWrestledaBearonce, var ferdig med settet sitt, begynte The Chariot og flytte på utstyr. Etterhvert ble det klart at de skulle spille på gulvet og jeg måtte prøve å flytte på kameraet mitt. Dette først med seg både positive og negative ting. Jeg slapp å ha med publikum på opptakene, men jeg fikk stort sett ikke med alle bandmedlemmene i bildet fordi de plasserte seg på hele bredden av rommet. Ellers ble opptaket ekstremt bra og jeg har definitivt valgt et band som beveger seg MYE!! og VOLDSOMT!!
Etter konserten skulle jeg intervjue bandet. Lite å si om dette bortsett fra at jeg fikk en del svar jeg ikke hadde tenkt jeg kom til å få. Jeg tror jeg må lære meg litt om kroppsspråk og hvordan se om folk sier det de mener osv. Dessverre var det bare to fra bandet som snakket noe særlig, de andre så veldig slitne ut.
Kveldens lydmann, Hugo Alvarstein, skulle sende meg en mastret versjon av miksen fra konserten. Jeg vet ikke nå om jeg kommer til å bruke det eller opptaket fra min egen mikrofon når jeg skal analysere ting.
Takk til Garage Oslo (spesielt Jonas og Joffa), Hugo og Kari for all hjelp! Og en største takk til The Chariot!!!
Mye har skjedd i fotball siden sist...
Men det skal jeg skrive fint lite om her. Jeg er nå ferdig med en del hektisk jobbing med oppgaven.
De siste to ukene har jeg hatt mye kontakt med NSD for å registrere oppgaven og få tilatelse til å gjøre intervjuer og filme konserter. Det har vært veldig mye frem og tilbake, men på onsdag ble oppgaven godkjent og jeg har fått tillatelse til å filme to konserter (en med publikum ovenfra) og intervjue to eller tre band og ti publikummere til sammen. Dette hastet litt fordi jeg skulle filme The Chariot på torsdag.
Før den tid snakket jeg igjen med Lobotomized for å høre om de fremdeles var gira på å bli filmet på Garage den 24. Det var de og jeg begynte å forberede meg på FourMs. Jeg bygget videre på patchen min og fant frem utstyr jeg kunne bruke.
På Garage snakket jeg med de andre bandene som skulle spille (Execration, Diskord og Obliteration) og alle hadde lyst til at jeg skulle filme dem. Jeg satte opp utstyret mitt ganske raskt og det gikk overraskende lett. Da jeg hadde tid til overs på slutten la jeg opp en USB kamera i taket. Jeg måtte teipe det fast og fikk det ikke så langt frem. Grunnen til dette var at det å bruke to ekstrakabler ble for mye. Bildet kunne ikke brukes. Jeg valgte å filme Execration med dette og de andre med FireWire-kameraet jeg har brukt før. I tillegg hadde jeg et vanlig HD-kamera på stativ bakerst i lokalet. Der hadde jeg også maskinen min og en mikrofon.
Problemer etter denne gigen og oppkjøring til/konserten med The Chariot synes jeg fortjener en egen post.
De siste to ukene har jeg hatt mye kontakt med NSD for å registrere oppgaven og få tilatelse til å gjøre intervjuer og filme konserter. Det har vært veldig mye frem og tilbake, men på onsdag ble oppgaven godkjent og jeg har fått tillatelse til å filme to konserter (en med publikum ovenfra) og intervjue to eller tre band og ti publikummere til sammen. Dette hastet litt fordi jeg skulle filme The Chariot på torsdag.
Før den tid snakket jeg igjen med Lobotomized for å høre om de fremdeles var gira på å bli filmet på Garage den 24. Det var de og jeg begynte å forberede meg på FourMs. Jeg bygget videre på patchen min og fant frem utstyr jeg kunne bruke.
På Garage snakket jeg med de andre bandene som skulle spille (Execration, Diskord og Obliteration) og alle hadde lyst til at jeg skulle filme dem. Jeg satte opp utstyret mitt ganske raskt og det gikk overraskende lett. Da jeg hadde tid til overs på slutten la jeg opp en USB kamera i taket. Jeg måtte teipe det fast og fikk det ikke så langt frem. Grunnen til dette var at det å bruke to ekstrakabler ble for mye. Bildet kunne ikke brukes. Jeg valgte å filme Execration med dette og de andre med FireWire-kameraet jeg har brukt før. I tillegg hadde jeg et vanlig HD-kamera på stativ bakerst i lokalet. Der hadde jeg også maskinen min og en mikrofon.
Problemer etter denne gigen og oppkjøring til/konserten med The Chariot synes jeg fortjener en egen post.
torsdag 15. april 2010
En oppdatering igjen
Nå er det igjen lenge siden. Jeg har hatt kontakt med managerne til The Chariot i en stund nå og endelig fått bekreftet at jeg kan filme konserten de skal ha på Garage i Oslo 29/4. Jeg skal også intervjue dem etter konserten. Dette intervjuet skal også filmes. Kommunikasjonen har vært preget av missforståelser fra min side og det jeg mener er uklarheter fra deres side. De har sagt at ting er greit, men jeg har fått inntrykk av at de ikke har lest det jeg har skrevet og bare svarer på en av tingene. Etter at jeg også har snakket med turnémanageren er jeg noe mer sikker på at alt er i orden. Nå er spørsmålet hva jeg skal gjøre i forhold til Norsk samfunnsvitenskapelige datatjeneste og regler rundt filming av konserter og intervjuer og senere bruk av dette materiale. Jeg er også i tvil om hva managerne forventer med tanke på dette. Jeg skrev at jeg kunne registrere det hos NSD om de ville, men har ikke fått noe spesifikt svar på det og får følelsen av at det ikke er så nøye. Senere i dag skal jeg ringe og snakke med NSD.
Tiden frem til konserten skal brukes til å finne ut hvordan jeg vil gjøre intervjuet og til å lage eventuelle spørsmål. Jeg vil gå gjennom Det Kvalitative Forskningsintervju igjen for å finne ut hva jeg skal gjøre.
Jeg må også få forberedt meg på filmingen. Jeg må finne ut hvordan jeg skal henge opp kameraene, oppdatere patchen min og lære meg back-up-kameraet jeg skal bruke. For å trene på disse tingene skal jeg først i labben og teste og så skal jeg på Garage for å filme Lobotomized den 24/4.
Tiden frem til konserten skal brukes til å finne ut hvordan jeg vil gjøre intervjuet og til å lage eventuelle spørsmål. Jeg vil gå gjennom Det Kvalitative Forskningsintervju igjen for å finne ut hva jeg skal gjøre.
Jeg må også få forberedt meg på filmingen. Jeg må finne ut hvordan jeg skal henge opp kameraene, oppdatere patchen min og lære meg back-up-kameraet jeg skal bruke. For å trene på disse tingene skal jeg først i labben og teste og så skal jeg på Garage for å filme Lobotomized den 24/4.
fredag 12. mars 2010
Lenge siden sist - en liten oppdatering
I dag har jeg lagt frem om metodene mine på metodeseminar på skolen. Når jeg har fått systematisert notatene fra tilbakemeldingene jeg fikk, vil jeg legge ut noe av det her.
For et par uker siden fikk jeg svar fra manageren til the Chariot. Jeg har fått tilatelse til å intervjue dem, men det blir på dagen før konserten. Når jeg får tid (på mandag antageligvis) skal jeg sende mail tilbake og spørre om jeg kan filme intervjuet og eventuelt om jeg heller kan ta det etter konserten. I tillegg tenker jeg at jeg har lyst til å filme denne konserten. Jeg må i så fall snakke med Garage også og finne en bedre løsning enn sist i forhold til kamera og oppløsning.
I denne forbindelse kan det hende at jeg dropper hele publikumsbiten av oppgaven.
For et par uker siden fikk jeg svar fra manageren til the Chariot. Jeg har fått tilatelse til å intervjue dem, men det blir på dagen før konserten. Når jeg får tid (på mandag antageligvis) skal jeg sende mail tilbake og spørre om jeg kan filme intervjuet og eventuelt om jeg heller kan ta det etter konserten. I tillegg tenker jeg at jeg har lyst til å filme denne konserten. Jeg må i så fall snakke med Garage også og finne en bedre løsning enn sist i forhold til kamera og oppløsning.
I denne forbindelse kan det hende at jeg dropper hele publikumsbiten av oppgaven.
Abonner på:
Innlegg (Atom)