mandag 3. mai 2010

The Chariot

Etter Oslo We Rot (gigen med Lobotomized og co) oppdaget jeg de samme problemene jeg alltid har hatt. Bildet vrenger seg i blandt og FW-kameraet er ikke lysømfintlig nok. USB-kameraet har litt mer farge, men jeg er usikker på hvordan det er i forhold med tanke på lys. Problemet er at det har autofokus. En ting som funket bra var at jeg denne gangen tok opp i 640*480.

Jeg gjorde litt om på patchen min for å unngå disse problemene. For det første la jeg inn en gate på bildet, slik at prosessoren slipper å generere et bilde (som jeg kan se på skjermen i realtime) under opptaket. For det andre tar jeg nå opp i Motion JPEG i stedet for MPEG4. Denne komprimeringen komprimerer hvert bilde (spatial) i stedet for mellom bilder (temporal), slik som MPEG4 gjør.
Jeg fikk også om sider vite at jeg kunne kalle frem settings på kameraet fra Max. Jeg satte på en message-box med beskjeden "settings" og koblet den på høyre siden av "kamerainntaket" (som er kopiert fra en hjelpepatch i jamoma). Nok teknisk tull, nå til konsert.

Jeg kom dit ca kl fem og begynte å teste kameraer med Kari Bye (min bestevenninne, som er fotostudent på Bilder Nordic). Hun skulle hjelpe meg med innstillingene fordi jeg ikke klarte å finne noe som var bedre enn defaulten. Hun klarte å finne noe som kanskje så bra ut og jeg skrev ned innstillingene for å teste dem når alt var satt opp. Men jeg hadde lyst til å se hva vi kunne få til med et FW-kamera med IR-filter. Vi satte det opp og fant ut at det var mye bedre å bruke det, med defaultinnstillingene. Jeg forsatte og sette opp ting og ble ferdig veldig fort.

Da det siste oppvarmingsbandet, iWrestledaBearonce, var ferdig med settet sitt, begynte The Chariot og flytte på utstyr. Etterhvert ble det klart at de skulle spille på gulvet og jeg måtte prøve å flytte på kameraet mitt. Dette først med seg både positive og negative ting. Jeg slapp å ha med publikum på opptakene, men jeg fikk stort sett ikke med alle bandmedlemmene i bildet fordi de plasserte seg på hele bredden av rommet. Ellers ble opptaket ekstremt bra og jeg har definitivt valgt et band som beveger seg MYE!! og VOLDSOMT!!

Etter konserten skulle jeg intervjue bandet. Lite å si om dette bortsett fra at jeg fikk en del svar jeg ikke hadde tenkt jeg kom til å få. Jeg tror jeg må lære meg litt om kroppsspråk og hvordan se om folk sier det de mener osv. Dessverre var det bare to fra bandet som snakket noe særlig, de andre så veldig slitne ut.

Kveldens lydmann, Hugo Alvarstein, skulle sende meg en mastret versjon av miksen fra konserten. Jeg vet ikke nå om jeg kommer til å bruke det eller opptaket fra min egen mikrofon når jeg skal analysere ting.

Takk til Garage Oslo (spesielt Jonas og Joffa), Hugo og Kari for all hjelp! Og en største takk til The Chariot!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar