tirsdag 20. juli 2010

Oppdatert TTFS

Tittel
Mellomsanselig groove/Amodal groove

Tema
Energi i musikk og den utøvendes bevegelser, og kvalitet på konsertopplevelser.

Forskningsspørsmål
Har en følelse av likhet mellom lyd og bevegelser noe å si for hvor god en konsertopplevelse er?

Sammendrag
Jeg vil bruke lyd- og videoopptak fra en konsert for å se på ulike former(?) for energi i lyden og i bevegelsene som gjøres av utøver. Disse formene for energi er i ganske stor grad skissert opp i min semesteroppgave i MUS4006. Poenget er å se på noen korte eksempler og se på forskjeller og likheter mellom lyd og bevegelse, både kvalitativt og kvantitativt.
Jeg vil også se på om dette har noe å si for en slags følelse av «groove»(?) mellom det man hører og det man ser når man ser på konserten. Med det mener jeg om bevegelsene og lyden føles riktige(?) sammen eller om det kunne vært bedre. Og videre om denne følelsen riktighet har noe å si i forhold til hvor god konsertopplevelsen er. Jeg vil presentere noen forskjellige klipp med forskjellige grader av likhet, i følge analyser, og spørre folk hva de synes i forhold til denne typen «groove». Dette blir en nettbasert spørreundersøkelse der jeg vil ha med så mange som mulig. Svarene her skal sammenlignes med analysene over.
Jeg vil også ha en mer åpen undersøkelse der jeg får et antall frivillige til å se på opptakene fra en konsert (eller en låt eller et knippe låter) og skrive ned når de synes konserten er bra og når den ikke er så bra. Gjerne også med kommentarer om hvorfor eller om mer konkrete ting de opplever (begynner å smile eller lignende). Er det fordi de liker den låten. Da kan de skrive ting som: «Det siste minuttet har vært bra» eller noe sånn. Jeg vil også gi dem frihet til å spole som de vil slik at de kan se om igjen. Dette kan også gjøres via nett om jeg finner en plass det kan streames uten at alle kan få tak i det. Etter dette vil jeg prøve å finne likheter i svarene og linke det opp til analyser av lyd og bevegelse på aktuelle steder i opptaket.

Foreløbig disposisjon over kapitler og underkapitler:
1. Introduksjon
1.1 Begreper
2. Hva er energi..
2.1 ..i musikk?
2.2 ..i bevegelser?
3. Analyse av eksempler
3.1 Introduksjon
3.2 Kvantitativ
3.2.1 Lyd
3.2.2 Bevegelser
3.2.3 Sammenligning
3.3 Kvalitativ
3.3.1 Lyd
3.3.2 Bevegelser
3.3.3 Sammenligning
4. Spørreundersøkelse
4.1 Oppsett og gjennomføring
4.2 Resultater
4.2.1 Eksempel 1
4.2.2 Eksempel 2
5. Gjennomgang av hel konsert
5.1 Oppsett og gjennomføring
5.2 Resultater
5.3 Analyser
5.3.1 Utvalg
5.3.2 Kvantitativ
5.3.3 Kvalitativ
6. Diskusjon og sammenligning
6.1 Småklippene
6.2 Konserten
6.3 Konklusjon
7. Oppsummering
7.1 Problemer og hva jeg kunne gjort annerledes
7.2 Kvalitet på konsertopplevelser
7.3 Andre ting jeg har lært/funnet ut
7.4 Veien videre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar