fredag 24. september 2010

Oppsummering av sommeren og tidlig høst, og planlegging for tiden frem til jul

Etter at jeg forandret en del på oppgaven i sommer, har jeg måttet søke om endringer av prosjektet hos NSD. Det gikk fint, men jeg måtte også hente inn nytt samtykke fra The Chariot (TC) angående den nye bruken av materialet. Jeg skulle i en periode bruke et nytt opptak som grunnlag hvis noe skjedde med NSD-søknaden som gjorde til at jeg ikke fikk hentet inn samtykke fra TC, men det opptaket ble det ikke noe av.

Nå ser det ut til at det lar vente på seg med svar fra TC og det kan hende det ikke går heller, så jeg har måttet se på en plan c. Det ble å se over de andre opptakene jeg har. Jeg satte meg ned opptaket fra Oslo We Rot og fant ut at Execration sin konsert passet veldig bra til det jeg holder på med. Jeg har nå sendt en mail til dem og sånn delvis plukket ut de klippene jeg vil bruke. Om ikke de vil eller ikke svarer, må jeg se nærmere på de andre opptakene fra konserten, men jeg slår meg til ro med at jeg kan bruke det, eller at TC svarer meg snart, inntil videre. Men jeg vil ikke klippe og analysere noe før jeg får go, så derfor konsentrere jeg meg om andre sider av oppgaven.

En gang på sensommeren begynte jeg så smått og skrive en innledning i tillegg til å notere ned idéer for hva jeg skal skrive om hvor og hva jeg må huske på når jeg kommer på ting. Jeg har også satt meg ned med PhD'ene til Haga og Jensenius og lest om igjen kapitler som jeg mener er relevante for oppgaven og skrevet en slags oppsummering av det jeg har lest. Jeg så også litt mer spesifikt på hva jeg kunne finne om motorteori. Problemet med dette er at det jeg har skrevet til nå kun har vært basert på disse to kildene. Jeg ser også for meg at jeg kommer til å bruke dem mye fremover, og tenker at dette kan være negativt. Jeg trenger mer kilder, men føler ikke at jeg har tid til å lese noe jeg ikke på forhånd ved at jeg får bruk for og forstår lett.

De siste dagene har jeg begynt å skrive igjen. Jeg har lagt til mer på det jeg har skrevet og funnet ut hva jeg må rydde opp i. Også har jeg systematisert mer i hva jeg skal behandle senere i oppgaven.

Det som blir utfordringen nå er at store deler av det teoretiske i oppgaven ikke må bli en sammentrekning av den nevnte avhandlingene, men at jeg finner flere kilder jeg kan basere det på. Jeg må også gå gjennom det jeg har til nå for å skrive inn det jeg trenger av referanser og dele det opp i litt mer oversiktlige underkapitler. Eller skal jeg vente med dette og heller komme videre med skrivingen? Jeg vet jo ganske godt hvor jeg finner referansene henn, jeg har bare ikke vært flink til å sette dem inn der de trengtes.

I og med at jeg senere skal behandle temaer som lydanalyse, energi i lyd og energi i bevegelser, trenger jeg litteratur på dette. Jeg lurer på om noen direkte har behandlet dette med energi eller om jeg må utvinne det fra noe annet eller "finne på" selv. Trenger nok tips om dette fra ARJ/RIG. Jeg må også finne en eller annen form for teoretisk grunnlag for det jeg faktisk spør om i problemstillingen om det skulle vise seg at jeg får noen overraskelser ut i fra spørreundersøkelsen. Hvis ikke sitter jo røttene til dette i økologisk psykologi og multimodalitet og andre ting jeg har skrevet om i innledningen. Når vi er inne på det, føler jeg at jeg har behandlet slike temaer inngående nok, selv om jeg har skrevet ganske lite om det. Jeg ser liksom ikke for meg hvordan å lese f.eks. Gibsons egne tekster om økologisk psykologi skulle gitt meg viktig innsikt, men siden dette er såpass sentralt i oppgaven er det samtidig veldig rart å bare vi en side eller to til det.

Jeg tenker også at det er lurt å ha med noe om kulturen rundt musikken jeg studerer. Jeg har så smått begynt å se A Headbanger's Journey igjen og jeg har pløyd igjennom American Hardcore (også dokumentarfilm) igjen. I tillegg kjenner jeg til Get Thrashed! og The Decline of Western Civilization: The Metal Years (eller noe sånn), men jeg trenger flere tips om dokumentarer om metal, hardcore og punk. Gjerne også bøker. Da helst spesifikt om metal eller enda mer spesifikt om death metal (om jeg bruker Execration-konserten).

Talas!

1 kommentar: